Kezdőlap   Hírek   Opel Astra égéskimaradás

Opel Astra égéskimaradás

Mi is az az égéskimaradás?

Sajnos a legtöbben el sem gondolkoznak ezen a kérdésen, mielőtt megkezdenék a javítást, mert biztosra veszik a gyújtótranszformátor hibáját. Persze ez nem véletlen, mert a legtöbb modellnél gyakrabban hibásodik meg a trafóhíd, mint egy befecskendező szelep. Azért akadnak kivételek, mint ahogy ez a mi esetünkben is megtörtént.

Az OBD rendszer a főtengely forgásának minden munkapontjában vizsgálja a szöggyorsulást. Ha annak értéke alulmarad az elvárt értékhez képest és ugyanebben a munkapontban ismét előfordul, akkor a rendszerfelügyelet rögzíti a hibát és az adott hengerhez tartozó befecskendező szelep vezérlését lekapcsolja. Erre azért van szükség, mert az el nem égett üzemanyag a katalizátorban súlyos károsodást okozna.

A motor hengerében lejátszódó égéshez a következő feltételek együttes megléte szükséges:

  1. A tökéletes égéshez optimális üzemanyag- levegő homogén keverék.
  2. A megfelelő sűrítési végnyomás.
  3. A égést megindító elektromos ív.

Bármelyik hiánya égéskimaradást okoz!

Szervizünkbe a következő jelenséggel érkezett egy 2004-es évjáratú, Z14XE motorkódú Astra G modell:

Az autónak teljesítményvesztesége van, és a motorhibalámpa világít. Első lépésben a gyári diagnosztikai műszerrel kiolvastuk a motorvezérlő hibatárolóját, ami a 3. henger égéskimaradását tárolta el. A fentiek figyelembevételével elkezdtük a 3. henger vizsgálatát. A kompresszió veszteséget okozó mechanikai hibát, és a gyújtáshibát egyszerű tesztekkel sikerült kizárnunk, így egyértelművé vált a befecskendező szelep hibája.

Ezt alátámasztotta a gyújtógyertya erős szennyezettsége is. Mivel a szelep javítására nincs mód, így ha az ultrahangos tisztítás nem vezet eredményre csak az alkatrész cseréjével, lehet a hibát elhárítani. Esetünkben a tisztítási eljárásig el sem jutottunk, mivel olyan mértékű volt a szelep hibája, hogy már a tartós nyomásvizsgálaton hibát produkált. A rosszul záródó szelep oly mértékben engedte át az üzemanyagot, mint egy nyitott szelep. Ilyen esetben célszerűbb a csere mellett dönteni, mivel a tisztítás eredményességére igen kevés az esély.

Az üzemanyagszűrő cseréje elengedhetetlen egy ilyen jellegű hiba javításakor, hiszen annak állapota közvetlenül hatással van a befecskendező szelepek, és az üzemanyag szivattyú élettartamára. Egy szelep árából körülbelül 10db. üzemanyagszűrőt lehet venni! Ezért tanácsos az üzemanyagszűrőket legkésőbb 30. 000 kilóméterenkét cserélni.

A mi esetünkben sajnos az OBD rendszerfelügyeletnek nem volt lehetősége megvédeni a katalizátort. Hiába kapcsolta le a szelep vezérlését, annak hibás záródása által az üzemanyag ugyanúgy bejutott az égéstérbe, majd a katalizátorba.

Jó utat és műszakhiba mentes autózást!
Bézi Zsolt

 
ELÉRHETŐSÉG
Hívjon minket bizalommal! Visszaszámláló!