A motor alkatrészei és részegységei teljes összhangban kell, hogy végezzék feladatukat, pont mint egy óra szerkezete. Mint a mechanikus óráknál a léptető, a rugók és mutatók, a motorban a vezérlés gondoskodik a helyes ütemről. Szinkronizálja a fő- és a vezérműtengelyt és biztosítja a motor szelepeinek pontos, adott pillanatban történő nyitását és zárását. Az optimális vezérlési időktől történő minimális eltérések is negatívan hatnak a motor járásának a minőségére.
Alapvetően érvényes:
A négyütemű motorban az áttételi viszony mindig 2:1. Tehát, hogy a főtengely egy ütem alatt mindig fél fordulatot tesz meg, amíg a vezérműtengely – a főtengely által meghajtva – csak fele olyan gyorsan forog. Tehát amíg a vezérműtengely egy teljes fordulatot tesz, addig a főtengely az időben már két fordulatot tett meg. Pontosan itt kell a vezérlés szinkronizációját biztosítani: Az első ütem alatt történik a friss levegő beszívása a hengerbe a nyitott szívószelepen keresztül. Ezután következik a második és harmadik ütem a sűrítési és az égési folyamat, amelyeknél a vezérműtengely zárva tartja a szívó és a kipufogószelepeket. Végül az elégett gázkeveréket az előre mozgó dugattyú kinyomja a nyitott kipufogószelepen keresztül. Ennek a precíz sorrendnek minden üzemi körülmény között az állandóan változó környezeti-, hőmérsékleti- és lengési viszonyok mellett a motor minden fordulatszámánál kifogástalanul kell működnie. Végül is ez a precizitás dönt a motor futásának a minőségéről, a teljesítményleadásról valamint az üzemanyag-fogyasztásról és a károsanyag- kibocsátásról.
A motor szíj, vagy lánc vezérlés feladata:
A motor a főtengelyéről hajtja meg a vezérműtengely(eke)t. A Vezérműtengely a „bütykös” kiképzésének által nyitja vagy “engedi”záródni a motor szívó és kipufogó szelepeit.A motor elrendezéséből, fajtájából, vagy kialakításától függően egyéb funkciói is lehetnek. Ilyen funkció például a hűtővíz szivattyú, az olajszivattyút vagy az üzemanyag-szivattyú meghajtása.
A vezérlésnek (vezérlési időnek) pontosnak kell lennie, mint egy óraműnek. Akár fogasszíj, akár vezérműlánc, a precizitás, a tökéletes szinkronizáció alapfeltétel a belső égésű motor kifogástalan működéséhez.
A vezérműszíj egy keresztbordásra kialakított különleges gumiból készült alkatrész, mely un. alakzáró kapcsolattal hajtja meg a bordás kerekeket. A vezérműlánc pedig a kerékpár lánchoz hasonló kialakítású, ő is alakzáró kapcsolattal hajtja meg a többi résztvevőt. Mindennek keréknek, tengelynek pontos szinkronban kell működnie. Ezért a vezérműszíj, vagy a vezérműlánc nyúlása, vagy lazasága nem megengedett.
Ennek a szinkronnak egy minimális eltérése is jelentős motormeghibásodáshoz vezet. Éppenezért a vezérműszíjat, vagy vezérműláncot kizárólag készletben, a hajtásban résztvevő összes kopó (görgők, feszítők, terelők, hidraulikus állítóművek, vízszivattyú -melyik motorban mi van) tagokkal együtt szükséges cserélni. Ezt egyszerűen vezérlés cseréjének hívjuk.
A vezérműszíj csereciklus:
A szíjhajtású motoroknál előírt karbantartási ciklusok megelőzik a túlfutásból eredő motor-károsodást.
Ezek a tartós gumiból készült, kiváló minőségű szíjak idővel és persze futással arányosan öregszenek. Bizonyos idő és/vagy km futás után kikeményednek, rugalmatlanná válnak, megnyúlnak, repedeznek, mielőtt elszakadnak. Élettartamuk nagymértékben függ az eltelt időtől, ezért a konstruktőrök futástól függetlenül is 60 havonként cserélni rendelik.
A kilométer futásra meghatározott csereciklus általában 120 ezer kilométer.
A láncos vezerlésről a legtöbben azt gondolják, hogy karbantartásmentes.
A vezérműláncot is cserélni szükséges bizonyos időközönként. A vezérműlánc elhasználódásban jelentős szerepet játszik pl. a lendkerék állapota, az elhasználódott motorolaj. A surlódásból adódó kopás is nagy hatással van az élettartamra.
Amennyiben a fentiek alapján szükségesnek itéli meg a vezérlés cseréjét, jelentkezzen be szervizünkbe, ahol a futásteljesítmény és az eltelt időt figyelembevételével átbeszéljük a teendőket.
Kollégáink várják a hívását!
+36-1-284-3512 | +36-20-222-4488
IDŐPONT FOGLALÁS