A lengéscsillapítónak a feladata, hogy a jármű és az út között folyamatos kapcsolatot biztosítson. Elnyeli az alkatrészek rázkódását, illetve az ütéseket is, mindeközben a mechanikus energiát hőenergiává alakítja. A kényelmi faktor mellett elsősorban a vezetés biztonságát szolgálja. Két jellemző alapján tehetünk különbséget a lengéscsillapítók között.
Töltés alapján
Hidraulikus: hidrogén működteti
Gázzal töltött: a rendszerbe nagy nyomáson nitrogént pumpálnak, mely megakadályozza az olaj habosodását
Felépítés alapján
Ikercsöves, avagy teleszkóp lengéscsillapító
A lengéscsillapítók tartályházában elhelyeznek egy munkahengert, melyben a dugattyú összenyomáskor lefelé mozogva kiszorítja az olajat az alkatrész alsó rétegeibe. Egyszerű felépítésű, ellenben nem gátolja az olaj felhabzását és könnyebben is melegszik fel.
Egycsöves
Munkahenger helyett itt egy tartályt találunk, a dugattyú ezáltal két kamrára osztja a lengéscsillapítót. Az egyikben nitrogén, a másikban olaj található, a lengéscsillapítást magát pedig a gáz összenyomásával valósul meg.
A lengéscsillapító hiba következményei
A lengéscsillapítók az autó többi alkatrészéhez hasonlóan elkopnak. Az alkatrészek deformálódnak, a szelep meghibásodik vagy a tömítés kezd szivárogni. Az elhasznált lengéscsillapító miatt a gépkocsi stabilitása csökken. Az autójukat vezetők legtöbbször nem veszik észre, hogy elérték vagy átlépték a biztonsági határt. Gyakran csak a hírtelen irányváltoztatás alkalmával derül ki a vezető számára, hogy meghibásodtak a lengéscsillapítók.
Az ABS –el szerelt járművek esetében különösen fontos szerepe van a futómű lengések csillapításának, ugyanis, ha a lengéscsillapítók már nem látják el maradéktalanul feladatukat és bármely fékezett kerék akár csak pár század másodpercre is elemelkedik az útról, akkor annak forgása megáll, blokkol, így az ABS működésbe jön.
Először megakadályozza a fékfolyadék további áramlását a blokkolt kerék fék-munkahengeréhez. Amennyiben a kerék továbbra is áll, vagy túlságosan lassú a többi kerékhez viszonyítva, akkor az ABS a kerék munkahengeréből a nyomást elengedi, majd újból engedélyezi. A folyamat hosszúnak tűnik, de egy másodpercen belül akár tizenöt-huszönötször is megismétlődhet, minden egyes keréknél. Ilyenkor gyors kattogó hangot hallhatunk. Mivel hibás lengéscsillapítóval a kerék nincs folyamatosan az útra szorítva, így fékezéskor ez könnyen kialakul. A megnövekedett fékút pedig akár végzetes balesetet is okozhat.
Mikor indokolt a lengéscsillapító csere?
A lengéscsillapító meghibásodása több tényezőre is visszavezethető. Természetesen lehet szó az alkatrészek hibájáról, vagy olajhiányról a tartályban, szimplán csak egy kihagyott, sokáig halasztott szervízelésről. De mindemellett olyan környezeti hatások is elősegíthetik a lengéscsillapító elhasználódását, mint a hirtelen nagy hőmérséklet esés, vagy a nagy mértékű kosz és különféle kémiai anyagok behatása. Ehhez hozzáadódik a mindennapi használat milyensége is. Az agresszív, vad vezetési stílus nem kedvez a lengéscsillapítóknak, ahogy a rossz minőségű utak sem.
Minden különösebb probléma nélkül átlag húsz ezer kilométerenként érdemes ellenőriztetni. Mivel a hideg idő megterheli az alkatrészt, tavasszal érdemes beiktatni egy szervízelést. A lengéscsillapító vizsgálat könnyen beleépíthető bármelyik szervízlátogatásba, a futómű átnézése eleve magába foglalja.
Ha azonban az alábbiak valamelyikét észleljük, érdemes sort keríteni a lengéscsillapító vizsgálatra.
A gépkocsi kanyarban instabil, lelassul
Hosszabb fékút, a lengéscsillapító kopogás
Menetzaj a kerekek felől, lengéscsillapító kopogás
Egyenetlenül kopnak a gumiabroncsok
Szokásosnál nagyobb lengések a karosszérián, „imbolygó” karosszéria
Hirtelen sebességváltásnál megsüllyed az autó
Előfordul, hogy házilag beszerelt alkatrészekkel találkozunk, hiszen a lengéscsillapító cseréje ár szempontból kényes kérdés lehet. Sajnos az ilyen esetek között gyakori a helytelenül beszerelt lengéscsillapító rugó, ahol látszik, hogy a mechanikai sérülés valószínűleg a beszereléskor keletkezett. A menet esetleges megszakadása még a „kisebbik gond”, rosszabb esetben az alkatrész akad, ami azzal jár, hogy a dugattyúrúd egy idő után deformálódik, és a vezetőben reked. Ilyenkor nincs más hátra, mint az alkatrész csere, ami azzal jár, hogy a lengéscsillapító ár bizony másodjára is kifizetésre kerül.
Ha nem vagyunk biztosak benne, hogy a lengéscsillapító csere már esedékes, kérjünk kivizsgálást. A szervízben egyszerűen megvizsgáljuk a lengéscsillapító állapotát. A 60% feletti eredmény kiváló, de 30% alatt már veszélyes az autóval való közlekedés. Porvédő cseréjét különösképp ártalmas halogatni, mert amint a lengéscsillapító beltere nyitottá válik, a szennyeződések és korrózió csak ugrásszerűen rombolják a rendszert tovább, miközben ai költségek egyre csak nőnek.