Kezdőlap   Autószerviz   Kipufogó, katalizátor

Kipufogó, katalizátor

Feladata a kipufogógáz káros anyag tartalmának csökkentése. 

A háromutas oxidációs katalizátor működése:

A gépjárművekbe épített katalizátornak hármas hatása van, mellyel három gázkomponensre hat. Míg a szénhidrogéneket és szénmonoxidot vízzé és széndioxiddá oxidálja, a nitrogénoxidokat nitrogénné és oxigénné redukálja. A folyamathoz minimum 400 Celsius fokra van szükség, ezért a katalizátort a lehető leg közelebb építik a motorhoz.

NO2 ——> REDUKCIÓ ——> N2 és O2< br/>
HC és CO ——> OXIDÁCIÓ ——> H2O és CO2

Ha az oxidációs katalizátorban ólom, olaj, vagy szén maradvány található, akkor nem tud végbemenni a közvetlen érintkezés útján létrejövő reakció. Hibás, vagy rosszul beállított motornál, vagy rossz oxigén szenzor (lambda szonda) esetén szintén nem képes végbemenni a folyamat. A katalizátor élettartama átlagosan kb. 160.000 km, mely jelentősen függ a motor állapotától.

A kipufogó feladata

Jelentősen csökkenti a robbanómotor általi égéstermék áramlási sebességét, lengését, hangerejét, hőmérsékletét. A katalizátor által lecsökkentett és átalakított gázokat a szabadba vezeti. Az extra magas hőmérséklet, a rezonancia, a különböző gázok és a savas kondenzvíz által igen nagy oxidációnak van kitéve a kipufogórendszer. A rendszeres ellenőrzés éppen ezért fontos. A hibás kipufogórendszeren előforduló különböző repedéseken át mérgező gázok juthatnaka fülkébe, ami baleset forrása lehet.

Tudta Ön, hogy:

Rövid ideig tartó használat alkalmával a hűvös kipufogórendszer falán kicsapódik a beszívott levegőből kiváló nedvesség, mely savas kondenzvizet képez. A rövid ideig tartó autózás így erősebben igénybe veszi a kipufogórendszert. A már felmelegedett kipufogórendszer falain nem választódik ki a kipufogógázban lévő víz, így nem okoz oxidációt.

Ellenőrzés

A kipufogórendszer meghibásodása könnyen észrevehető a legtöbb gépkocsivezető számára. A kipufogó hang erősödik, az üzemanyag fogyasztás nő, utastérbe kipufogógáz kerülhet.

Lambda szonda 

A lambda szonda (hivatalos nevén oxigén szenzor) a katalizátor elé és után van építve. A régebbi, EURO 4 , vagy az előtti gépkocsiba úgynevezett feszültségugró szondát építettek. Feladata, hogy információt küldjön a „motorirányító agynak” arról, hogy a keverék szegény, vagy dús. A motorvezérlő szegény információra dúsításba, míg dús információra szegényítésbe kezd. Ez a ciklus normális esetbe másodpercenként változik alapjáraton. Az ilyen típusú szonda nem méri az oxigén hányadát. A manapság gyártott gépkocsikba szélessávú lambda szonda kerül beépítésre. Ennek előnye, hogy képes a kipufogógáz oxigéntartalmát megmérni. A lambda szondákat általában fűtéssel látják el, ugyanis a lejátszódó folyamat egyik feltétele a min. 300 celsius fok elérése.

Fontos tudni, hogy az oxigén szenzor meghibásodásával, a katalizátor is károsodhat.

A lambda szondák jeleinek vizsgálata, illetve kiértékelése specifikus oszcilloszkóppal, és OBD diagnosztikával történik.

Hozza el gépkocsiját, ha:

  • Meg növekedett a fogyasztás
  • Műszerfalon hibalámpa világít
  • Emisszió méréskor eltérést tapasztaltak
  • Utastérben kipufogógáz érezhető
  • Hangosabbá vált a kipufogó
 
ELÉRHETŐSÉG
Hívjon minket bizalommal! Visszaszámláló!