Kezdőlap   Autószerviz   A kettős tömegű lendkerék

A kettős tömegű lendkerék

A mai modern gépjárművekben egyre gyakrabban találkozhatunk az úgynevezett kettős tömegű lendkerekekkel. Elterjedését elsősorban előnyei indokolják, bár magas költsége miatt csupán közép, és felső kategóriás, továbbá kishaszon gépjárművekben alkalmazzák. Legnagyobb előnye, hogy a belsőégésű motorok nyomatékingadozásait a hagyományos lendkerékkel szemben nagyobb hatásfokkal csillapítja, ezáltal a motor járása egyenletesebb, és az erőátvitel többi elemét is kíméli.

A négyütemű motor működésének alapja, hogy minden második fordulatra jut egy munkaütem, ami kevesebb, mint 140 főtengely fokig tart. A két fordulatból fennmaradó 580 főtengelyfok csupán veszteség, amelyet a lendítőkeréknek kell forgatónyomatékkal ellátni. Ez alatt a veszteséges ütemek alatt ( szívó, sűrítés, kipufogás ) a lendkerék tömegéből adódó tehetetlenségi nyomaték biztosítja a energia pótlását. A motornak ebben a fázisában jelentős a szöglassulás. Amikor aztán munkaütem következik (az alatt a 140 fok alatt), intenzív szöggyorsulás következik be. A két hatás egymát váltva jön létre, ennek eredményeképpen óriási nyomatékingadozás jön létre.

A fenti példa egy henger vonatkozásában áll fenn, ami a hengerszámok növelésével arányosan javul. Például, ha egy általános négyhengeres motort veszünk alapul, akkor a fenti számok meg négyszereződnek, ám két periódus alatt, így is marad összesen: 720- (4×140)= 160 főtengelyfok holt szakasz, ami négy különböző időben 40 főtengelyfokra oszlik. Ez alatt a 40 fokok alatt csupán a lendkerék tehetetlenségi nyomatéka biztosítja a forgatónyomatékot, ami ugye szöglassuláshoz vezet. Itt csupán csak a holt ütemeket vettük figyelembe, és akkor még nem is említettük a hasznos 140 főtengelyfok alatti szöggyorsulás változást. A lényeg mindebből, hogy még egy 6 hengeres motornak sem elhanyagolható nyomatékingadozásai vannak, amit a lendkeréknek kellene kiegyenlítenie, és ezzel a vezetési komfortot növelnie.

A kettős tömegű lendkerekek lényege, hogy tömege osztott, és a két tömeget rugókkal, gumiágyazással kombinálva kötik össze. Az egyik tömeg a motor főtengelyének végére van rögzítve, míg a másik tömeg a kuplungszerkezet rögzítésére van kialakítva. Ezáltal elérhető az a hatalmas előny, hogy a motorunk egyenetlen nyomatékingadozásait a lendkerekünk nagyobbik tömegére nem közvetlenül, hanem csillapítva rugókon keresztül adjuk át, így a motor járása egyenletesebb. Másik nem elhanyagolható előny, hogy az erőátvitel többi részét ez által kíméli a káros nyomatékingadozásoktól, ami a vezetési komfortérzetet növeli.

Sajnos azonban hátránya is van, ami elsősorban magas árában mutatkozik, valamint alkalmazásával egy újabb hibaforrás kerül az erőátvitelbe. Itt hívnám fel a kedves olvasók figyelmét, hogy meghibásodása esetén erős csattogó hangot lehet hallani a váltó felől, ami könnyen felismerhető a laikusok számára is. Ilyen esetben költségessége ellenére mihamarabb ki kell cserélni, ugyanis hosszútávon a váltó meghibásodásához vezet, aminek a javítása eléri, vagy akár meg is haladja a lendkerék árát. Mint fentebb írtam a nagyobbik tömege a kuplungszerkezet oldalán van, ami a kuplungtárcsán keresztül közvetlenül csatlakozik a váltó nyeles tengelyéhez. Nos ha a nagy tömeg elkezd szitálni, az a nyelestengelyre olyan káros rázóerőket ad át, ami hamar tönkreteszi a váltó csapágyazását, rosszabb esetben akár a váltóházat is. Sajnos ilyen esettel már nem egyszer szembesültünk.

Balesetmentes autózást kíván a : Cool-Mobil Kft.csapata.

 
ELÉRHETŐSÉG
Hívjon minket bizalommal! Visszaszámláló!