Kezdőlap   Autószerviz   Lengéscsillapító

Lengéscsillapító
Lengéscsillapitó

Lengéscsillapító fajták

A lengéscsillapítónak a feladata, hogy a jármű és az út között folyamatos kapcsolatot biztosítson. Elnyeli az alkatrészek rázkódását, illetve az ütéseket is, mindeközben a mechanikus energiát hőenergiává alakítja. A kényelmi faktor mellett elsősorban a vezetés biztonságát szolgálja. Két jellemző alapján tehetünk különbséget a lengéscsillapítók között.

  1. Töltés alapján

    1. Hidraulikus: hidrogén működteti
    2. Gázzal töltött: a rendszerbe nagy nyomáson nitrogént pumpálnak, mely megakadályozza az olaj habosodását
  1. Felépítés alapján

    1. Ikercsöves, avagy teleszkóp lengéscsillapító

A lengéscsillapítók tartályházában elhelyeznek egy munkahengert, melyben a dugattyú összenyomáskor lefelé mozogva kiszorítja az olajat az alkatrész alsó rétegeibe. Egyszerű felépítésű, ellenben nem gátolja az olaj felhabzását és könnyebben is melegszik fel.

    1. Egycsöves

Munkahenger helyett itt egy tartályt találunk, a dugattyú ezáltal két kamrára osztja a lengéscsillapítót. Az egyikben nitrogén, a másikban olaj található, a lengéscsillapítást magát pedig a gáz összenyomásával valósul meg.

Lengéscsillapító-rugó-háttér2

A lengéscsillapító hiba következményei

A lengéscsillapítók az autó többi alkatrészéhez hasonlóan elkopnak. Az alkatrészek deformálódnak, a szelep meghibásodik vagy a tömítés kezd szivárogni. Az elhasznált lengéscsillapító miatt a gépkocsi stabilitása csökken. Az autójukat vezetők legtöbbször nem veszik észre, hogy elérték vagy átlépték a biztonsági határt. Gyakran csak a hírtelen irányváltoztatás alkalmával derül ki a vezető számára, hogy meghibásodtak a lengéscsillapítók.

Az ABS –el szerelt járművek esetében különösen fontos szerepe van a futómű lengések csillapításának, ugyanis, ha a lengéscsillapítók már nem látják el maradéktalanul feladatukat és bármely fékezett kerék akár csak pár század másodpercre is elemelkedik az útról, akkor annak forgása megáll, blokkol, így az ABS működésbe jön.

Először megakadályozza a fékfolyadék további áramlását a blokkolt kerék fék-munkahengeréhez. Amennyiben a kerék továbbra is áll, vagy túlságosan lassú a többi kerékhez viszonyítva, akkor az ABS a kerék munkahengeréből a nyomást elengedi, majd újból engedélyezi. A folyamat hosszúnak tűnik, de egy másodpercen belül akár tizenöt-huszönötször is megismétlődhet, minden egyes keréknél. Ilyenkor gyors kattogó hangot hallhatunk. Mivel hibás lengéscsillapítóval a kerék nincs folyamatosan az útra szorítva, így fékezéskor ez könnyen kialakul. A megnövekedett fékút pedig akár végzetes balesetet is okozhat.

Lengéscsillapító-felújítás-háttér3

Mikor indokolt a lengéscsillapító felújítás?

A lengéscsillapító meghibásodása több tényezőre is visszavezethető. Természetesen lehet szó az alkatrészek hibájáról, vagy olajhiányról a tartályban, szimplán csak egy kihagyott, sokáig halasztott szervízelésről. De mindemellett olyan környezeti hatások is elősegíthetik a lengéscsillapító elhasználódását, mint a hirtelen nagy hőmérséklet esés, vagy a nagy mértékű kosz és különféle kémiai anyagok behatása. Ehhez hozzáadódik a mindennapi használat milyensége is. Az agresszív, vad vezetési stílus nem kedvez a lengéscsillapítóknak, ahogy a rossz minőségű utak sem.

Minden különösebb probléma nélkül átlag húsz ezer kilométerenként érdemes ellenőriztetni. Mivel a hideg idő megterheli az alkatrészt, tavasszal érdemes beiktatni egy szervízelést. A lengéscsillapító vizsgálat könnyen beleépíthető bármelyik szervízlátogatásba, a futómű átnézése eleve magába foglalja.

Ha azonban az alábbiak valamelyikét észleljük, érdemes sort keríteni a lengéscsillapító vizsgálatra.

  • A gépkocsi kanyarban instabil, lelassul
  • Hosszabb fékút, a lengéscsillapító kopogás
  • Menetzaj a kerekek felől, lengéscsillapító kopogás
  • Egyenetlenül kopnak a gumiabroncsok
  • Szokásosnál nagyobb lengések a karosszérián, „imbolygó” karosszéria
  • Hirtelen sebességváltásnál megsüllyed az autó

Lengéscsillapító cseréje

Előfordul, hogy házilag beszerelt alkatrészekkel találkozunk, hiszen a lengéscsillapító cseréje ár szempontból kényes kérdés lehet. Sajnos az ilyen esetek között gyakori a helytelenül beszerelt lengéscsillapító rugó, ahol látszik, hogy a mechanikai sérülés valószínűleg a beszereléskor keletkezett. A menet esetleges megszakadása még a „kisebbik gond”, rosszabb esetben az alkatrész akad, ami azzal jár, hogy a dugattyúrúd egy idő után deformálódik, és a vezetőben reked. Ilyenkor nincs más hátra, mint az alkatrész csere, ami azzal jár, hogy a lengéscsillapító ár bizony másodjára is kifizetésre kerül.

Ha nem vagyunk biztosak benne, hogy a lengéscsillapító javítás már esedékes, kérjünk kivizsgálást. A szervíz próbapadján egyszerűen megmérethetjük a lengéscsillapító állapotát. A 60% feletti eredmény kiváló, de 30% alatt már veszélyes az autóval való közlekedés. Lengéscsillapító hiba esetén munkatársaink segítenek kicserélni a folyadékot, tömítéseket illetve elhajlott rudakat. Szükség esetén megszüntetik a szivárgást, vagy az alkatrészben fellépő nitrogénhiányt. A lengéscsillapító porvédő cseréjét különösképp ártalmas halogatni, mert amint a lengéscsillapító beltere nyitottá válik, a szennyeződések és korrózió csak ugrásszerűen rombolják a rendszert tovább, miközben a javítási költségek egyre csak nőnek.

 

 
ELÉRHETŐSÉG

Az oldalunkon cookiekat használunk.

A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Bővebben