Évről évre jelentősen nő azon gépjármű klíma meghibásodások száma, melynek következménye a rendszer mechanikai elszennyeződése. Sajnos a jelenség egyre sűrűbben fordul elő, jellemzően korszerűbb gépjárművek esetében. Nem ritka eset az sem, amikor szakvéleményt kell adnunk néhány hónapos gépkocsi ilyen típusú klíma meghibásodásának garanciális elbírálásához.
Tüneteit, egyszerűen alacsony hűtőteljesítmény, vagy teljes működésképtelenség jellemzi. Ma már a nagyszámú előfordulás miatt az ilyen panasszal érkező ügyfeleink gépkocsijának hűtőcsöveit kivétel nélkül megbontjuk, a kisebb mértékű elszennyeződést a hűtőgépolajból vett mintából elemezzük, így a legtöbb esetben azonnal detektálható a hiba. Amikor rendszer belső mechanikai elszennyeződésről beszélünk, akkor a berendezés minden részegységében megtalálható a szürke színű olajos, vagy olaj nélküli fémreszelék maradványok.
De nézzük csak mi is váltja ki ezt az állapotot.
- A klíma szivattyú kenését a hűtőgépolaj adja, épp ugyanúgy mint a belső égésű motornak a motorolaj. Éppen ezért a hűtőgépolaj minőségére és viszkozitására szigorú gyártói előírások vannak, mely gépkocsinként eltérő lehet. Ha a gyártói minőségtől eltérő olajjal van üzemeltetve a készülék, könnyen előfordul, hogy bizonyos üzemállapotokban nem megfelelő a kenés
- Kiváltó ok még a szárítószűrő meghibásodása, amikor is az abban elhelyezett textilzsák szétszakad és a benne lévő szén golyócskák ( granulátum ) bekerülnek a rendszerbe
- Ugyanakkor a kevés hűtőgázzal történő üzemeltetés is eredményezhet rendszer elszennyeződést. A klímaszivattyúban a súrlódások által hő keletkezik, melyet a hideg hűtőközeg hivatott elvezetni, itt ismét megemlíteném a belső égésű motor hűtőfolyadékának analógiáját. Normál esetben a hűtőgáz az elpárolgását az elpárologtató csőrendszerének első szakaszában kezdi meg és utolsó szakaszában fejezi be. Ez esetben az elpárologtatóból kilépő gáz hőmérséklete 0 celsius fok környékén van. Ilyen hőmérsékletű gáz még a klímakompresszorba érve is kellő mennyiségű hőt tud elvonni. Ám amikor a hűtőközeg mennyiség nem elegendő, akkor a párolgás már az elpárologtató radiátor közbenső szakaszában befejeződik és a kilépő gáz hőmérséklete a szivattyúhoz érve tovább nő, így már túl magas ahhoz, hogy onnan kellő mennyiségű hőt vonjon el. Amikor a rendszer kevés hűtőközeggel üzemel, (amit nem biztos, hogy minden esetben érzékelni lehet a gépkocsiban ülve) a szivattyú üzemi hőmérséklet fölé melegszik, így a hőtágulás következtében tovább nő a súrlódás, ami még magasabb hőmérsékletet eredményez, és így tovább… A dugattyús klímakompresszor belsejében például az alumínium dugattyúkat teflon bevonat, míg a támolygó tárcsát titánbevonat védi. Amikor a szén granulátum rendszerbe jutása, a kenési hiba, vagy a túlmelegedés bármelyike előáll, ezek a bevonatok sérülnek. Ennek következtében a bevonat alatti lágy részek intenzív kopásnak indulnak. A levált részek a szivattyúba visszakerülve csiszolóporhoz hasonlíthatóan marják tovább a már egyébként is sérült felületeket. Ha a folyamat elindul, akkor saját magát gerjeszti, önfenntartóvá válik. Ilyen esetben a szennyeződés a cirkuláció által a teljes rendszerben megfigyelhető.
De mi is a megoldás?
A leírtakból mindannyian érezzük, hogy a klímakompresszort nem elegendő cserélni, mert a rendszerben jelenlévő „csiszolópornak” köszönhetően rövid időn belül az új szivattyúnk is hasonló sorsra jut. A megoldás a klíma rendszer teljes átmosása átöblítése, ami nem is egyszerű művelet.
A rendszerből kiépítjük a szivattyút, a szárítószűrőt és a nyomásszabályzó egységet (expanziós szelep, sarokszelep, kapilláris cső, stb.) Az öblítéshez egy célgépet csatlakoztatunk a megbontott csővégződésekre és egy speciális folyadékot juttatunk a rendszerbe amit a gép magas teljesítményű szivattyúi által cirkuláltat. A cirkuláció sebessége változtatható, mellyel biztosítható a lamináris és a turbolens áramlás is. A csőrendszerben a falra tapadt fémszennyeződések csak a magas áramlási sebesség által oldódik-kopik le. A készülék a fellazított szennyeződést különleges többlépcsős szűrőrendszere által tisztítja. Az áramlás irányát időközönként váltva addig üzemeltetjük a öblítőkészüléket, míg a cirkulált folyadék abszolút szemcsementessé nem válik.
Ez a folyamat hozzávetőlegesen kettő napra köti le a készüléket és kollégánkat. Csak akkor tekinthetjük a rendszert megtisztítottnak, ha egyetlen szemcse sem lelhető fel már benne. ( egy szemcse is beindítja a folyamatot ) Igen nagy a hangsúly a mosófolyadékon is, ugyanis, ha nem tud maradéktalanul kipárologni a rendszerből, akkor a hűtőgépolajat felhígítja és ismét tribológiai probléma vetődik fel.
A rendszerátmosás után új szárítószűrő, illetve új tömítések szükségesek. Klímaszivattyúból vagy felújítottat, vagy újat érdemes csak feltenni, expanziós szelep legtöbbször megmentjük ultrahangos tisztítás által.
Összefoglalva a tanulság:
- A gépkocsi klímaberendezését évente ellenőriztessük!
- Csak a gyártó által előírt olajat engedjük betölteni!
- Fokozottan figyeljünk a hűtőgáz minőségére (8000 Ft alatti töltés gyanús eredetű gázt sejtet)
- Ha rendszer meghibásodás van minden esetben ellenőriztessük a hűtőgépolaj nem-e szennyezett! -ez estben ne engedjük felszerelni az új klíma szivattyút!
Bokodi Gábor
Komfortos utazást kíván a Cool-Mobil csapata
Kollégáink várják a hívását!
+36-1-284-3512 | +36-20-222-4488
IDŐPONT FOGLALÁS