Autónk konyhanyelven csak kipufogóként emlegetett része jóval többet takar, mint a kipufogóvég. Valójában egy összetett, komoly mérnöki tervezést igénylő kipufogórendszer. Nem csupán a motor környezet-, és zajszennyezését befolyásolja, de annak teljesítményére is hatással van, miközben igen komoly törvényi előírásoknak kell eleget tegyen nemzetközi szinten. Legfőbb és legtöbbet emlegetett eleme a katalizátor, melyet dízeles autóknál jobbára a részecskeszűrő is támogat. A kipufogó szervíz biztosítja a rendszer karbantartását, egyes alkatrészek szükséges cseréjét és természetesen a katalizátor javítás szakszerű lebonyolítását.
A kipufogó feladatai
A kipufogó összetett működésével több feladatot lát el egyszerre. Ezek együttesen biztosítják, hogy a levegő és üzemanyag arány mindig a megfelelő szinten mozog illetve a motor alacsony üzemanyag fogyasztás mellett a legmagasabb teljesítményt nyújtsa. Ennek hála a motor további elemei is hosszabb élettartamra számíthatnak, nő az üzemanyag hatékonyság, a teljesítmény és a nyomaték. .
Égéstermékek szabályozása
A robbanómotor általi égéstermék áramlási sebességét, lengését, hőmérsékletét és hangerejét csökkenti. A katalizátorral felszerelt járművek esetében az így létrejött gázok csökkentve és átalakítva távoznak. Robbanómotor esetén ezek a gázok a leömlőcső útján jutnak el a katalizátorba, majd a kipufogó dob vezeti őket a szabadba.
Zajártalom visszaszorítása
A robbanómotor igen leíró elnevezés, a motorban keletkező robbanások hangerejét a kipufogó rendszer csökkenti.
Kibocsátott gázok hűtése
A katalizátor megfelelő működése magas hőmérsékletet kíván, így célszerű a motorhoz lehető legközelebb beépíteni. A motorból közvetlenül távozó gázok azonban akár 900 °C-on is mozoghatnak, ezt szintén a kipufogó rendszer feladata visszahűteni.
A kipufogó javítás gyakori okai
Oxidáció
Belső korrózió
Az extra magas hőmérséklet, a rezonancia, a nagy sebességgel áramló különböző gázok által igen nagy oxidációnak van kitéve a kipufogórendszer. Rövidebb utak alkalmával az indításkor keletkezett kondenzvíz sem tud távozni, helyette megül a kipufogó dob alján és savas vize rongálja a belső elemeket. A városi használat így jellemzően erősebben igénybe veszi a kipufogórendszert. Húsz-harminc kilométer alatt a már felmelegedett kipufogórendszer falain nem választódik ki a kipufogógázban lévő víz, így ekkor már nem okoz oxidációt.
Külső korrózió
A kipufogó rendszer gyakran kerül kapcsolatba az időjárás viszontagságainak függvényében hóval, sárral, vízzel, útisóval hiszen nagy része a kocsi nyitott alján számos kipufogó bilincs által van rögzítve. Ez az igénybevétel a külső lemezeken vezet oxidációhoz.
Amortizáció
A rendszeres használat természetes velejárója, hogy egy idő után a rögzítések megrongálódnak. A kipufogó klinika, azaz a műhely rendszeres ellenőrzése éppen ezért fontos. A hibákat ebben az esetben is jobb megelőzni, hiszen a hibás kipufogórendszeren előforduló különböző repedéseken át mérgező gázok juthatnak a fülkébe. Visszatérő hiba a katalizátor betét meghibásodása, melyet a gyakori hirtelen hőmérsékletváltozások idéznek elő. A kipufogó javítás árak természetesen magukban foglalják a rendszer teljes átvizsgálását.
Mi utalhat kipufogó hibára?
Sajnos az értékes nemesfém tartalma miatt a katalizátor kivágása sem ritka eset. Noha az ilyen eset egyértelműen szakszervíz segítségét kívánja meg, a rendeltetésszerű használat során az alábbiakat érdemes figyelemmel kísérni. Ha a lenti pontok bármelyikét tapasztalja, érdemes mihamarabb időpontot egyeztetnie.
Megnövekedett a fogyasztás
Műszerfalon világító hibalámpa
Emisszió méréskor eltérést tapasztaltak
Utastérben kipufogógáz érezhető
Hangosabbá vált a kipufogó, erősebb katalizátor hang
A katalizátor szerepe
A katalizátor benzines járművek és dízel autók esetén is fontos szereppel bír. Hazánkban, ahogy az Uniós tagországokban is a sikeres műszaki vizsga egyik feltétele a kipufogógáz megfelelő határértéken belüli mértéke. Ezért javarészt a katalizátor felel a kipufogó rendszeren belül, feladata a kipufogógáz káros anyag tartalmának csökkentése. A katalizátor hiba éppen ezért könnyen jelentheti a jármű használaton kívül helyezését is.
A közvélekedéssel ellentétben azonban a katalizátor hiánya az autónk teljesítményét is jócskán visszavetné. Ez köszönhető annak, hogy a négyütemű motoroknál az általa kifejtett fojtás szint közvetlenül hat a motor teljesítményére.
Az összetett funkció, komoly fejlesztői munka mellett a katalizátor ár fontos tényezője még az alkatrész nemesfém tartalma. Fontos alkotóeleme ugyanis a palládium és a platina, melyekből egy gramm is akár közel tízezer forintért kel el a piacon. Ilyen kereslet mellett a katalizátor árak 2018 végére nem véletlen, hogy alsóhangon hetvenezer forintról indulnak.
A katalizátor működése: háromutas oxidáció
A gépjárművekbe épített katalizátornak hármas hatása van, mellyel három gázkomponensre hat. Míg a szénhidrogéneket és szénmonoxidot vízzé és széndioxiddá oxidálja, a nitrogénoxidokat nitrogénné és oxigénné redukálja. A folyamathoz minimum 400 Celsius fokra van szükség, ezért a katalizátort a lehető leg közelebb építik a motorhoz. Kémiai reakció révén, olykor előfordul, hogy a rendszer „elfárad”, ezt a különböző mérések összehasonlítása révén állapítja meg a szervíz. Ilyen esetekben érdemes katalizátor tisztító kúrával próbálkozni, mellyel gyakran tökéletes katalizátor regenerálás valósítható meg.
NO2 ——> REDUKCIÓ ——> N2 és O2 HC és CO ——> OXIDÁCIÓ ——> H2O és CO2
Ha az oxidációs katalizátorban ólom, olaj, vagy szén maradvány található, akkor nem tud végbemenni a közvetlen érintkezés útján létrejövő reakció. Hibás, vagy rosszul beállított motornál, vagy rossz oxigén szenzor (lambda szonda) esetén szintén nem képes végbemenni a folyamat. A katalizátor élettartama átlagosan kb. 160.000 km, mely jelentősen függ a motor állapotától.
A Lambda szonda
A lambda szonda (hivatalos nevén oxigén szenzor) a katalizátor elé és után van építve. A régebbi, EURO 4, vagy az előtti gépkocsiba úgynevezett feszültségugró szondát építettek. Feladata, hogy információt küldjön a „motorirányító agynak” arról, hogy a keverék szegény, vagy dús. A motorvezérlő szegény információra dúsításba, míg dús információra szegényítésbe kezd. Ez a ciklus normális esetbe másodpercenként változik alapjáraton. Az ilyen típusú szonda nem méri az oxigén hányadát. A manapság gyártott gépkocsikba szélessávú lambda szonda kerül beépítésre. Ennek előnye, hogy képes a kipufogógáz oxigéntartalmát megmérni. A lambda szondákat általában fűtéssel látják el, ugyanis a lejátszódó folyamat egyik feltétele a min. 300 celsius fok elérése.
Fontos tudni, hogy az oxigén szenzor meghibásodásával, a katalizátor is károsodhat.
A lambda szondák jeleinek vizsgálata, illetve kiértékelése specifikus oszcilloszkóppal, és OBD diagnosztikával történik.