Kezdőlap   Autószerviz   Futómű beállítás

Futómű beállítás

Mikor esedékes a futómű beállítás?

Autónk futóműve számos terhelésnek van kitéve rendeltetésszerű használat közben is. Különböző deformálódásoknak, fizikai behatásoknak köszönhetően a gyárilag beállított precíz értékek megváltoznak, mely nagyban megnehezíti, drágítja, esetenként balesetveszélyessé is teszi a vezetést. A futómű beállítás feltétlenül szükséges a futómű javításakor, de akár egy műszaki vizsga felkészítésbe is könnyen beépíthető művelet. Az évi egy, vagy 15.000 km-kénti rendszeres ellenőrzés mellett azonban vannak jelek, amelyek azonnal igénylik a futómű specialista segítségét.

Jelek, hogy időszerű a futómű állítás:

  • újonnan vásárolt téli vagy nyári gumi felszerelésekor
  • kopó hangot hallunk a futómű felől
  • rendellenes kopás a gumiabroncsokon
  • az autó húz valamelyik irányba
  • nincs középállásban a kormánykerék
  • egyenes haladáskor a kormánykerék nehezen tér vissza középállásba
  • kormányzási, vezetési nehézségeket tapasztal
  • sérült a keréktárcsa
  • futómű alkatrész cseréje után
  • járdaszegélynek ütköztünk, vagy nagy sebességgel mély kátyúba hajtottunk

Futómű beállítás ár és idő tekintetében

Hogy a futómű beállítás mennyibe kerül, az átvizsgálás mértékétől függ, általában öt és tízezer forint között mozog amennyiben alkatrészcseréről nincs szó. A gyárinak megfelelő értékek egyfelől biztosítják a kényelmes és balesetmentes vezetést, másfelől megőrzik az autónk élettartamát és idő előtti kiadásokat is megelőzhetnek. Rosszul beállított futómű mellett látványosan gyorsan kopnak a gumik, így hamarabb lesz szükség a cseréjükre is. Egy teljes gumiszett értéke mellett pedig a rendszeres futómű beállítás ára kimondottan kifizetődő.

Hogy a futómű beállítás mennyi idő, leginkább a feltárt hibáktól függ. Önmagában az átvizsgálás fél óra alatt kész, akár meg is várható. Ha olyan hibára akadtunk, amely futómű javítást igényel illetve a megbeszélteknél nagyobb költségvonzattal jár, minden esetben egyeztetünk Önnel.

Futóműbeállítás

Futómű beállítás Budapest Határ úton

Gyakori hiba, hogy a futómű beállításakor a hátsó tengely geometriáját nem ellenőrzik, pedig ennek nem elhanyagolható a jelentősége. Az első tengely geometriát a hátsó kerekekhez viszonyítva mérjük, ezért, ha a hátsó tengely futóműveinek beállítása elmarad, szinte biztos, hogy nem lesz hiteles az első tengelyen elvégzett beállítás.
Egy helyesen beállított futómű nem csak az abroncs élettartamát növeli meg, hanem a vezetési élményt is fokozza, a biztonságos úttartásról már nem is beszélve!

A számítógépes futómű beállítás folyamata

A futómű javítás céljából hozzánk hozott autókon először természetesen egy állapotfelmérést végzünk, hogy meg tudjuk állapítani az esetleges hibákat. Ez első körben egy mechanikai átvizsgálást jelent, melynek során felderítésre kerülnek az esetleges szerkezeti hibák, sérülések. A futómű ellenőrzés következő lépése a Cool Mobil Határ út 39. alatti műhelyében a számítógépes futómű beállítás. Ez az eljárás a futómű paramétereinek sokkal pontosabb, gyorsabb mérését teszi lehetővé, ami a szükséges módosítások után az ellenőrzést is megkönnyíti.

A technológiának hála biztos lehet benne, hogy az autó modelljének megfelelő gyári értékekhez a lehető legközelebbi futómű beállításokkal veszi át tőlünk gépjárművét.
A szakszerűen elvégzett         átvizsgálás növeli a megbízhatóságot, csökkenti az üzemeltetési költséget, meghosszabbítja a kapcsolódó alkatrészek élettartamát.

Futómű szerviz

A számítógépes futómű beállítás technológiája

A Cool Mobil futómű szervíz a legmodernebb számítógépes futómű beállító berendezéssel végzi a diagnosztikát. A számítógépes futómű beállítás programja nyolc darab CCD (charge coupled device) kamerával megvalósított optikai technológián alapszik. Ezeket az elektronikus mérőfejeket csatlakoztatjuk a kerekekhez, az egységek infrasugarak révén képesek függőleges és vízszintes irányú szögmeghatározásra és egymáshoz is kapcsolódni. A mért eredményeket aztán számítógépes elemzés dolgozza fel, melyek alapján pontosan meghatározható a szükséges futómű állítás és újabb méréssel a változtatások ellenőrzése is. Így gépkocsija futómű geometriáját a pontos gyári értékeknek megfelelően tudjuk beszabályozni és az értékekről nyomtatott tájékoztatást is adunk!

A futómű diagnosztika paraméterei:

  • Kerékösszetartás
  • Kerékdőlés
  • Csapdőlés
  • Csapterpesztés
  • Után-futás
  • Kormánylegördülési sugár

Sokan keverik össze, de a feltételezésekkel ellentétben a futómű állítás nem egyenlő a kerékkiegyensúlyozással. A futómű diagnosztika célja a nyomtávbeállítás, melynek során a kerekek dőlésszögeit úgy igazítják, hogy egymással párhuzamosak, a talajra pedig merőlegesek legyenek. A kerékkiegyensúlyozás ezzel szemben azt a célt szolgálja, hogy semmilyen sebességen se keletkezzen vibráció a kerék gördülés következtében.

Mi is az a kerékdőlés?

A kerékdőlést a jármű eleje felől, azzal szemben vizsgáljuk, és azt méri, hogy a kerékpár egymással milyen szöget zár be. Pontosabban mondva, hogy mekkora a kerék dőlésszöge a jármű eleje felől nézve. Ha a két kerék dőlésszöge közt túl nagy a különbség, a gépjármű határozottan húzni fog az egyik irányba. Kismértékű elállítódás esetén a gumiabroncsok egyenetlenül érintkeznek a talajjal, valamelyik élen drasztikusabb lesz a kopás.

  • Pozitív kerékdőlésnek hívjuk, ha a gumiabroncs felső része kifelé hajlik. Ilyenkor a gumiabroncs külső része erőteljesebben kopik.
  • Negatív kerékdőlésnek nevezzük, amikor a kerék felső része az autó felé hajlik. Ebben az esetben a gumi belső része kopik nagyobb mértékben.

Mit takar a kerékösszetartás?

A kerékösszetartás nem a kocsi eleje felől vizsgálja a kerekek állását, hanem felülnézetből. Azt méri, hogy a kerékpárban a gumiabroncsok elülső és hátsó részei ugyanolyan távolságra vannak-e? Azaz felülről nézve párhuzamosan áll-e a két kerék? A helytelenül álló  kerékösszetartás kormányzás közben okoz nehézségeket.

  • Kerékösszetartásról beszélünk, ha a gumiabroncsok elülső végei közelebb állnak egymáshoz. Vezetés közben ilyenkor alulkormányzottság lép fel, a gumik a külső élek felől kezdenek kopni.
  • Kerékszéttartás esetén a gumiabroncsok hátsó végei állnak közelebb egymáshoz. Ez kanyarodáskor túlkormányzottságot okoz, jellegzetes tünete, hogy a jármű „bólintva” veszi be a kanyart. A kopás ilyenkor belülről indul, hézagos mintázatát „fűrészfog kopásnak” nevezik, mely könnyen felismerhető, ha végighúzzuk rajta az ujjunkat.

 
ELÉRHETŐSÉG
Hívjon minket bizalommal! Visszaszámláló!

Az oldalunkon cookiekat használunk.

A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Bővebben