Munkánk során gyakran felteszik kollégáinknak a fenti kérdést, ami mindenképpen magyarázatot igényel. A gépjárművek fékrendszerében alkalmazott folyadéknak rengeteg követelménynek kell eleget tennie a biztonságos féküzem érdekében. Csak a legfontosabbak közül kiemelnék néhányat:
- nem lehet összenyomható
- magas forrásponttal kell rendelkezzen
- nem habosodhat
- nem okozhat korróziót
- kenési tulajdonságokkal rendelkezzen
- viszkozitása ne gátolja az ABS, ESP rendszerrel ellátott fékberendezések működését
A fentiekből kiderül, igen komoly követelményeknek együttesen kell megfelelnie, hogy mindig minden körülményben biztonságos maradjon fékrendszerünk.
Úgy ahogy a motorolaj, úgy a fékolaj is szennyeződik, ami szükségessé teszi rendszeres időközönkénti, maximum 2 évenkénti cseréjét. Ezt a csereciklust minden gyártó típustól függetlenül kötelezően előírja!
Adódik a kérdés vajon hogyan is szennyeződhet?
Nos, a fékrendszerek nem zárt rendszerűek (kiegyenlítő tartály nyomáskiegyenlítő furat miatt), ezért folyamatos szennyezésnek van kitéve, ami a levegő páratartalma, vagyis víz. Gondoljunk csak bele, ha víz kerül a fékfolyadékba, az milyen károkat is okoz. A legfontosabb követelményeknek nem tud megfelelni a fékfolyadék, és az végzetes balesetekhez is vezethet. A víztartalom korróziót eredményez, ami az ABS, ESP rendszerek nagynyomású szivattyújának acél elemeit, szelepeit támadja meg, következésképpen a szivattyú, és ezzel az ABS, ESP működésképtelenségéhez vezet. Ez nem csak drága, hanem életveszélyes menetstabilitás csökkenést eredményez.
A nagyobbik baj a fékfolyadék forráspontjának csökkenése, ami új folyadék esetén DOT4- es minőséget figyelembe véve 200 C fok körül van.
Mindannyian tudjuk, a víz 100 C fokon forr, ami ugyan nyomáson kissé emelkedik, de nem a duplájára. Mi is történik a forrás során a vízzel? Felgyorsul a párolgása, és levegő lesz belőle, ami a fékünk végzetét jelenti!Ezt csak rendszeres fékfolyadék cserével előzhető meg, ami az ESP- vel szerelt rendszereknél egy nagyon összetett folyamat, pontos összehangolt munkát, és diagnosztikai eszközt igényel.
A folyamat lényege, hogy a légtelenítés során a diagnosztikai eszközünk az adott gépjárműtípus gyártói előírását követve meghatározza, hogy mikor melyik légtelenítő csavart nyissuk, és mennyi ideig. Sajnos ez még önmagában kevés, hiszen neki gondoskodnia kell arról is, hogy a nagynyomású szivattyú teréből, és a nyomásszabályozó elektrohidraulikus szelepek tereiből is kicserélje a fékfolyadékot légmentesen. Ehhez még a folyamat megkezdése előtt a kiegyenlítő tartályra egy gyártói előírás szerinti értékre beállított konstans túlnyomást kell biztosítani.
Amennyiben egy ESP – vel szerelt autót hagyományos módszerrel légtelenítik, előfordulhat, hogy levegős marad, és hibaüzenet jelenik meg, rosszabb esetben akkor derül ki fékünk alkalmatlansága, mikor igazán szükség lenne rá, és az ESP működésbe lépne, ha tudna.
A fékrendszer biztonságos működésén sok esetben életek múlnak, ezért mindig szakemberekkel végeztessen bármilyen javítást rajta, így a fékfolyadék cserét is!
Balesetmentes autózást kíván a Cool-Mobil csapata.
Kollégáink várják a hívását!
+36-1-284-3512 | +36-20-222-4488
IDŐPONT FOGLALÁS