Kezdőlap   Autóvillamosság   ABS, ASR, ESP és a többiek..

ABS, ASR, ESP és a többiek..

Vállajuk ABS, ASR, ESP javításÁT

ABS

Az Antilock Breaking System, magyarul blokkolásgátló fékrendszer olyan aktív biztonsági eszköz, amely megakadályozza a gépkocsi megcsúszását erőteljes fékezés során, ugyanakkor kormányozható állapotban tartja a gépkocsit. A működés lényege, hogy a kerékfordulatszám szenzorok által észleli az ABS elektronika hogy a fordulatszám 0 1/min értékre való csökkenését ( kerekek blokkolását ) és ekkor rendszertől függően 10-30 ms időre elveszi a fékezést attól a keréktől, ahol a blokkolást észlelte.

Az kerekek tapadási – súrlódási tényezője nagyban meghatározza annak gyorsulási és lassulási képességeit. Egy gépkocsi tapadása akkor jó, ha kerekének futófelülete nem csúszik az úthoz képest. Ebből következik, hogy egy állóra fékezett kerekekkel sodródó gépkocsinak több idő kell a megállásához, mint annak, amelynek kerekeit forgásban tartjuk lassulása közben. Ez a feladat hárul a blokkolásgátló rendszerre.

A forgó kerék a lassuló gépkocsi kormányzási lehetőségét is fenntartja. Ez állóra fékezett kerekekkel egyébként lehetetlen volna. Itt fontos megjegyezni, az ABS nem minden esetben csökkenti a fékutat, sőt, bizonyos esetekben még hosszabb is lehet. A blokkolásgátló rendszer fő célja, hogy vészfékezéskor esetén megtartsa a kormányozhatóságot, ezáltal a féktávolságon belüli akadályt fékezéssel, és / vagy elkormányzással is el tudjuk kerülni, valamint síkos úton segít megakadályozni az autó megperdülését fékezés alkalmával.

ASR vagy TCS

Az ASR (Anti-Slip Regulation) vagy TCS (Traction Control System) olyan biztonsági rendszer, amely az autó gyorsításakor a kerékforgás szenzoroktól kapott információk alapján felügyeli a kerekek forgási sebességét, illetve gyorsulását. Ha érzékeli, hogy valamelyik kerék fordulatszáma a nem hajtott kerekek fordulatszámához képest növekszik (kipörgés), a rendszer beavatkozik. Motorirányító egységnek utasítást ad a hajtási nyomaték csökkentésére, ezzel megszünteti a kipörgést.

Amennyiben az ASR 40km/h alatti sebességnél detektálja a kerekek kipörgését, úgy a motor nyomaték csökkentése mellett megfékezi a túl gyorsan forgó kereket. 40 km/h felett csak a motornyomaték csökkenthető, ugyanis a kerekek fékezése megcsúszást eredményezhet. Az ASR egyik feltétele az elektronikus gázpedál.

ESP

Az Electronic Stability Program, vagyis az ESP a pályaelhagyásos balesetek számát kívánja redukálni. Ha az autó a saját tengelye körül elfordul, a kormányzásra nem a tőle elvárt módon reagál, akkor instabillá vállik. Az ESP rezgőhengeres girométer által méri az irányeltérési szögsebességet. Ha ez eltér az elvárttól, az ESP beavatkozik. Helyzettől függően a kerekekre leadott vonóerőt növeli, vagy csökkenti. Ha ez nem volna elegendő, egymástól függetlenül fékezi a kerekeket.

 
ELÉRHETŐSÉG
Hívjon minket bizalommal! Visszaszámláló!